11ο Πανελλήνιο Συνέδριο
Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χαρτογραφώντας τη νέα εικοσαετία έρευνας και διδακτικής πράξης
Σάββατο 7-11-2020, 11:00-12:30
ΑΝΩ-ΚΑΤΩ: ΕΝΑ ΟΠΤΙΚΟ-ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Γιάννης Χρηστάκος, Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΝ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ichristakos@uoi.gr
Θεοχάρης Ράπτης, Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΝ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
chraptis@uoi.gr
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Το εργαστήριο θέτει στο επίκεντρό του την αισθητηριακή πρόσληψη του κόσμου και επιχειρεί να μας υπενθυμίσει πράγματα που συχνά στο σύγχρονο κόσμο των τεχνολογιών, της αφαιρετικής σκέψης και της απομάκρυνσης από το σώμα κινδυνεύουμε να ξεχάσουμε. Ο τίτλος από τη μια περιγράφει τη χωροταξική διάσταση του εργαστηρίου, αλλά από την άλλη υπονοεί μια αναστάτωση, που έχει ως στόχο την κριτική συνειδητοποίηση και δημιουργική αφύπνιση σε σχέση με τρόπους που έχουμε συνηθίσει να αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Έχουμε μάθει να αντιλαμβανόμαστε τις αισθήσεις μας γραμμικά: τον ήχο τον ακούμε, την εικόνα την βλέπουμε. Μπορούμε όμως να ακούσουμε τα χρώματα, μπορούμε να αντιληφθούμε οπτικά τους ήχους; Πόσο δημιουργική μπορεί να είναι μια τέτοια αισθητηριακή αντιστροφή; Πόσο ενεργοποιείται η φαντασία μας από μια τέτοια αναπλαισίωση; Το εργαστήριο μπορεί να αποτελέσει την αφόρμηση και το ερέθισμα για ποικίλες δράσεις και στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, ιδίως στις μικρές ηλικίες, όπου ακόμη η διαθεματικότητα είναι ζωντανή και επιτρέπει έναν ζωντανό διάλογο μεταξύ (φυσικών) επιστημών και τεχνών.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ:
Τέχνες στην εκπαίδευση, ζωγραφική και εικόνα, μουσική και ήχος, αισθητηριακή αγωγή, τέχνες και φυσικές επιστήμες
ABSTRACT
The laboratory focuses on the world’s sensory perception and attempts to remind us of things that often, in the modern world of technology, abstract thinking and alienation from our body, we run the risk to forget. The title describes the actual structure of the laboratory, while at the same time it implies a disturbance, which aims to critical awareness and creative awakening in relation to the ways we are accustomed to perceiving the world. We have learned to perceive our senses linearly: we hear the sound; we see the image. However, can we hear the colors, can we visually perceive the sounds? How creative can such sensory reversal be? To which extent can our imagination be activated by such reframing? The workshop can trigger and stimulate a variety of activities also in the context of education, especially at a young age, during which multidisciplinarity is still alive and allows for a vigorous dialogue between sciences and arts.
KEY WORDS:
Arts in education, painting and image, music and sound, arts and science